01 maja 2015

WIOSENNA, RUSTYKALNA TARTA Z RABARBAREM

Czy wiecie, że rabarbar jest warzywem, a w Polsce znany jest dopiero od XVIII wieku? Do Europy przywiózł go w XVI wieku Marco Polo z krajów Azji Środkowej. Jest on źródłem witamin A, C, E, potasu, kwasu foliowego i błonnika. Surowy zawiera szkodliwy kwas szczawiowy, upieczony ma właściwości antyrakowe. 

Będąc dzieckiem jadłam łodygi szczawiu surowe, zanurzając je w cukrze, ale wolałam czuć kwaskowatość złamaną bezpośrednio cukrem, niż pić kompot z rabarbaru, którego do dziś nie lubię. Inna rzecz ma się z jego różowym kolorem, który zawsze mi się podobał. Smak rabarbaru kojarzy mi się z dzieciństwem, ogródkiem mojej Babci, w którym rosły okazałe łodygi rabarbaru zwieńczone zielonym pióropuszem liści. Tak na marginesie wtedy robiłam z nich kapelusze przeciwsłoneczne, idealnie pasowały do mojej główki.

Dziś wróciłam do przeszłości wspomnieniami podczas robienia rustykalnej tarty. Ciasto jest kruche,lekko twardawe, nie zawiera jajek. Można je bardzo szybko przygotować, doskonałe na piknik majowy:))

SKŁADNIKI:

0,5 kg rabarbaru
370 g mąki pszennej
3 łyżki cukru brązowego
2 łyżeczki cukru wanilinowego
½ łyżeczki soli
7-8 łyżek zimnej wody
150 g zimnego masła
1 łyżka płatków migdałowych
1 łyżeczka cynamonu
4 łyżki miodu







PRZYGOTOWANIE:
  • Z mąki, cukru, zimnego masła i wody, odrobiny soli zagniatamy kruche ciasto. Kształtujemy dysk o średnicy 15 cm, owijamy go folią spożywczą, wkładamy na godzinę do lodówki. 
  • Następnie, ciasto rozwałkowujemy na kawałku pergaminu, na placek o średnicy około 30 cm. 
  • Na ciasto wysypujemy migdały, na nich układamy pocięty w słupki umyty rabarbar, posypujemy go cynamonem, polewamy obficie miodem, pamiętając o tym, że jest on bardzo kwaśny (ja zapomniałam dlatego musiałam po upieczeniu tartę dosładzać). 
  • Brzegi ciasta zaginamy, zlepiamy, następnie moczymy zimną wodą, posypujemy je brązowym cukrem. 
  • Tartę wstawiamy do nagrzanego do 190°C piekarnika, pieczemy 40 minut. 
  • Wiosenna tarta gotowa:)) Smacznego:))


10 komentarzy:

Anonimowy pisze...

mnie też rabarbar przywodzi na myśl dzieciństwo :-) a ta tarta wygląda obłednie! nie ma to jak proste smaki:-)

napiecyku pisze...

Czyli, zaczynamy sezon na ciasta o owocami :) Tarta idealna na majowy deser :)

Drink Eat Live pisze...

Zdecydowanie rabarbar rozpoczął ten sezon!

domowacukierniaewy.blox.pl pisze...

Mmm, ciasto, któremu dałabym się skusić, pychotka :)

Drink Eat Live pisze...

Kusi i to bardzo:)) zostało zjedzone tego samego dnia :)) Chętnie bym Cie poczęstowała:))

Lena pisze...

Wiosenna, oj kusi, kusi ;)

Drink Eat Live pisze...

Zapraszam serdecznie;))

Candy Pandas pisze...

Uwielbiamy rabarbar w wypiekach xD Niestety, nasz domowy się skończył i nigdzie nie możemy dostać tego słodkiego różowego a taką tartę chętnie byśmy zrobiły :)

Kolizje Smakow pisze...

Wygląda przepysznie :)

whipped cream pisze...

Uwielbiam to rustykalne ciastko :) muszę je w końcu zrobić! :)