14 października 2017

DŻEM WINOGRONOWY Z PORTO

Lubicie delektować się winem w długie jesienne wieczory? Na placach targowych wciąż można kupić krajowe winogrona, które świetnie się nadają na dżem z winem. Oto przepis na dżem winogronowy z PORTO, który wzbogaci wasze podniebienie i utrwali winny posmak na dłużej, a nawet bezkarnie będziecie mogli go czuć dłużej w ciągu dnia.

Przez pewien okres czasu myślałam, że z winogron robi się tylko wino i soki a z pestek olej, aż kilka lat temu znalazłam gdzieś przepis na dżem z winogron. Lubię robić różnego rodzaju przetwory domowe, więc długo nie czekałam. Akurat była jesień i sezon na winogrona. Kupiłam butelkę porto i zabrałam się do roboty.
Nie jestem znawcą win, więc z ciekawości poczytałam o porto, które pochodzi z Portugalii i jest winem wzmocnionym, ponieważ dodawany jest do niego neutralny spirytus winny 77%, co sprawia że powstaje wino o zawartości alkoholu około 20%, zatrzymuje to proces fermentacji i zachowuje naturalne cukru zawarte w winogronach.  Porto jest winem słodkim lub półsłodkim.  Słodkie pijemy do deserów w temperaturze pokojowej lub lekko schłodzone, natomiast półsłodkie zawsze schłodzone jako aperitif.
Jest kilka rodzajów porto:

  • ruby – czerwone wino słodkie, najniższej jakości,
  • tawny – czerwone wino o nieprzewidywalnym poziomie cukru, „tawny” znaczy dosłownie ogorzały,
  • dated port – to wino co najmniej 7-letnie,
  • lated bottled vintage,
  • vintage – wino z najlepszych roczników, dojrzewa nawet przez 50 lat.


Do zrobienia dżemu potrzebujemy wino PORTO, 1 kg ciemnych winogron krajowych, 100 ml wody, cukier żelujący i cytryny.

PRZYGOTOWANIE
  1. Umyte, oddzielone od gałązek owoce ugotujcie z dodatkiem niewielkiej ilości wody przez godzinę.
  2. Następnie trzeba przetrzeć owoce przez sito, ponieważ musicie pozbyć się pestek. Do przygotowanego tak wstępnie dżemu, który jest na tym etapie bardzo płynny, dodajcie cukier żelujący w proporcji podanej na opakowaniu, jeśli lubicie sztywne i twarde konsystencje. Ja wolę takie do smarowania, nie do krojenia, więc dodaje go zawsze mniej:) Gotujcie do rozpuszczenia się cukru, możecie dodać trochę soku z cytryn jeśli dżem jest za słodki, ale najważniejsze jest, żeby dodać PORTO – około 150 ml.
  3. Gorący dżem (może być jeszcze płynny, ale potem zgęstnieje) przelejcie do wysterylizowanych, gorących słoiczków po czym pasteryzujcie przez 10 min.
GOTOWE:)

















2 komentarze:

Lena pisze...

ale musi smakować genialnie!

Drink Eat Live pisze...

TaK:) Na pewno oryginalnie:)