13 października 2014

BAKŁAŻAN ZAPIEKANY Z WARZYWAMI I FETĄ/ EGGPLANT ROASTED WITH VEGETABLES & FETA CHEESE


Przygotowując się do pisania posta o bakłażanie dowiedziałam się o nim wielu ciekawostek. Czy wiecie, że jedna z jego nazw to gruszka miłości i jest uważany za afrodyzjak? Z botanicznego punktu widzenia bakłażan to nie warzywo ale owoc a dokładniej jagoda? Należy do gatunku psiankowatych tych samych co pomidor, ziemniaki, papryka chili. Jego zaleta jest niska kaloryczność w 100 g jest około 20 kcal, duża zawartość błonnika, magnezu, potasu i wapnia. Działanie zdrowotne bakłażana przejawi się w ten sposób, że obniża poziom cholesterolu we krwi, zapobiega chorobom układu krążenia, poprawia przemianę materii, ogranicza proces związany z rozwojem komórek rakowych. Jednak bakłażan jest ciężkostrawny dlatego nie poleca się go dzieciom, kobietom w ciąży, osobom chorym na reumatyzm, nerki, z problemami trawiennymi. Moje danie można przygotować dla 2 lub 4 osób.

SKŁADNIKI:

2 średnie bakłażany
200 g sera typu feta
½ papryki czerwonej
100 g cukinii
100 g dyni
3 ząbki czosnku
kilka czarnych oliwek
2 łyżki oliwy
świeże zioła :oregano, tymianek
zioła dalmatyńskie




PRZYGOTOWANIE:
  • Piekarnik rozgrzałam do temperatury 180° C. 
  • Bakłażany umyłam, przekroiłam na pół, usunęłam nasiona. Połówki natarłam solą i 1 łyżką oliwy, posypałam ziołami dalmatyńskimi. Surową dynię pokroiłam w kostki. 
  • Bakłażana i dynię piekłam 40 minut. 
  • Paprykę i cukinię pokroiłam na cienkie paski, oliwki na plasterki a czosnek zmiażdżyłam w prasce. Wszystko skropiłam oliwą z oliwek i porządnie wymieszałam razem z podpieczoną dynią, dodałam zioła, następnie wypełniłam takim farszem bakłażany i wstawiłam ponownie do piekarnika wcześniej rozgrzanego do temperatury 200° C na 10 minut. 
  • Fetę pokroiłam na plastry i położyłam na wierzch podpieczonych warzyw. Posypałam ziołami dalmatyńskimi i ponownie zapiekałam przez 10 minut w 200° C, uważając by feta "nie puściła" wody. 
  • Podawałam bakłażany udekorowane listkami bazylii. 
  • Smacznego:) 

4 komentarze:

Marcela pisze...

mmm.... poezja z samego rana jeśli by mnie spytać o zdanie!:)

Anonimowy pisze...

oj tak, bakłażan to skarbnica zdrowia, szkoda, że faktycznie jest dosyć ciężkostrawny... danie świetne, uwielbiam faszerowane warzywa ;-)

Lena pisze...

Jak to apetycznie wygląda!

Kolizje Smakow pisze...

Wygląda bardzo, ale to bardzooo apetycznie :)